اجمل وصفات الطبخ الشرقية ....

اقـــــــوى حـــــــب 30

الحلقة 30
بعد 3 ايام
فى شقة مازن وامل
مازن بيلبس...اتفاجئت بيه امل
"انت نازل يا مازن"
"اه عايزة حاجة اجيبهالك وانا جاى"
"لا.. بس فيه عريس ينزل وهو لسه يدوب 3 ايام"
"ايه المشكلة.... انا مكنتش بقعد فى البيت يوم واحد غير ايام الحادثة ومش عايز افتكر الايام دى خالص"
خلص كلامه وخرج من الاوضة... خرجت وراه امل وهى ساكتة
"مش هتأخر"
"طيب رايح فين"
"المجلة"
"لازم يعنى"
"شوية بس... قعدة البيت بتخنقنى اوى هروح كده اشوف ايه الاخبار واجى على طول"
"متتأخرش عليا"
"خايفة تقعدى لوحدك"
قالها وهو بيهزر معاها... ردت عليه وهى بتبص له
"لأ هتوحشنى"
باسها من جبينها وهو بيفتح الباب
"معلش مش هتأخر عليكى... سلام"
فى المجلة...اول ما دخل مازن
بقى كل الموجودين يهنوه بالجواز
دخل على مكتبه... مكنش ايمن موجود
راح على مكتب ايناس...
"ازيكم يا شباب"
ايمن كان قاعد مع ايناس بيتكلموا...اول ما شافوه
"ماااااااازن!!!!!!"
وقام ايمن اخده بالاحضان
"اهلا بالعرييييييييس"
ايناس"ايه اللى جابك يافقرى "
مازن"لسانها طويل البت دى"
ايمن"صحيح ايه اللى جابك"
مازن"ايه عايزين تستفردوا بالمجلة من غيرى يا اندال"
ايناس"اه ...طمعنا فى حتة وكنا هناخد حيطة واحنا ماشيين"
ايمن"اوعى تقول اتخانقتوا"
ايناس"ده انا كنت اقطم رقابتك يامازن لو زعلت امل"
مازن"اييييييييه مالكم داخلين فيا شمال كده... احنا كويسين الحمدلله بس زهقت من قعدة البيت وقلت اجى اشتغل شوية ساعتين كده وامشى"
ايناس"ثوانى ثوانى... ارجع بالجملة كده زهقت من قعدة البيت... انت عريس يابابا يعنى تقعد مع عروستك ولا تقعد ايه ليه مخدتهاش وسافرتوا فى اى حتة بره ولا هنا فى مصر"
مازن"سفر ليه...هى مقالتش عايزة تسافر"
ايناس"وهى لازم تقول"
ايمن"مش مهم المكان المهم وجودهم مع بعض...والبيه سابها ونزل"
ايناس"مازن بجد ومن غير هزار... فيه حاجة"
مازن"انتوا مكبرين الحكاية كده ليه... انا بجد بزهق من قعدة البيت"
امل فى بيتها... مش لاقية حاجة تعملها
مسكت اللاب توب وفتحت موقع المجلة وقعدت تقلب فيه شوية
وتقرا بعض الموضوعات... لحد ما جرس الباب رن
"اهلا ياماما... اتفضلى"
"ازيك ياامل"
ودخلت الام واخدت منها امل الاكل حطته فى المطبخ
"انا هنزل بقى التاكسى مستنى تحت"
"تنزلى ايه... خليكى قاعدة معايا شوية"
"لا يا حبيبتى انتى اقعدى مع جوزك براحتكم"
"مازن مش هنا"
"مش هنا؟؟؟ يامصيبتى"
"مصيبة ليه بس ياماما"
"الناس تقول عليكى ايه لما يشوفوا العريس نازل... يااما انتى ست نكدية يااما هو بقى... اقول ايه بس"
"متقوليش حاجة... هنادى بس على البواب يمشى التاكسى اللى مستنيكى ده ويحاسبه ونقعد شوية مع بعض"
دخلت الام تمصمص شفايفها وتضرب كف على كف
لحد ما حصلتها امل بعد ما بعتت مع البواب فلوس التاكسى
"حصل حاجة بينكم ياامل...زعلتوا"
"ليه بس ياماما بعد الشر"
"طيب زعلتيه فى حاجة"
"ابدا... متقلقيش هو راح المجلة شوية علشان زهق من قعدة البيت"
"لو زهق يبقى انتى الغلطانة... المفروض طول ماهو موجود متخليهوش يزهق ابدا شوفى اللى يرضيه ايه واعمليه شوفى هو نفسه فى حاجة تعمليهاله... لو من اول كام يوم زهق اومال بعد سنين هيعمل ايه"
"هقوم اعملك شاى"
قامت امل تعمل لمامتها شاى وهى مش مقتنعة بكلام مامتها
هى عارفة ان مامتها من زمن بيلقى اللوم على الست فى كل حاجة
بس هى متنكرش ان نزول مازن ضايقها
مش علشان كلام الناس ولا علشان بعد سنين زى مامتها ماقالت
لأ ...علشان هى عايزة تفضل معاه على طول
قامت امل من النوم ...بصت فى الساعة كانت 6 الصبح
ومازن مش جنبها... استنت شوية مسمعتش اى صوت
قلقت... قامت تشوفه
شافته قاعد على السفرة وفاتح اللاب توب ومنهمك اوى لدرجة انه محسش بيها وهى واقفة
"مازن"
"امل !! انتى صحيتى"
"اه... قلقت عليك لما ملقيتكش جنبى"
"متقلقيش يا حبيبتى... نامى انتى علشان عندنا شغل الصبح"
"انت بتعمل ايه"
"الصبح هقولك... نامى وارتاحى وشوية وجايلك"
"هستناك"
"خلاص اكمل الصبح... نلحق ننام الكام ساعة دول"
فى المجلة... مازن وامل وايناس وايمن فى مكتب واحد وقافلين عليهم المكتب ... وده معناه انهم بتكلموا فى شغل خاص ومحدش يقاطعهم ولا يدخل عليهم
مازن"بصوا بقى عايزكم تركزوا معايا فى الكلام اللى هقوله ده"
ايمن"هااا"
امل"فى ايه"
ايناس"يعنى انتى متعرفيش زينا"
مازن"ايناس احنا مش بنهزر وامل دلوقتى مش مراتى يعنى لسه متعرفش فعلا"
ايناس"بالراحة علينا طيب"
مازن"دلوقتى الكلام اللى هقوله ده ممكن ينقلنا مرحلة تانية خالص من كل حاجة نجاحا وماديا وكل حاجة"
ايمن"مااحنا الحمدلله محققين نجاح مكناش نتخيله"
امل"عايز تقول ايه يامازن"
مازن"عايز نوزع بره مصر ... نبدأ بالدول العربية وبعدين نفكر فى اوربا وامريكا"
بصوا لبعض كلهم وهما بيفكروا
ايناس"فكرة هايلة واحنا الموقع بتاعنا فيه مشاركين من كل الدول"
ايمن"تمام اوى... هنعمله ازاى بقى ده"
مازن"هنعمل اعلان اننا عايزين وكالات توزيع كمان نراسل وكالات التوزيع اللى فى الدول العربية ونشوف"
ايمن"يا مسهل يارب"
مازن"انا طول الليل امبارح بحاول اوصل لايميلات موزعين فى الدول العربية وجبت كام ايميل كده"
امل"علشان كده كنت صاحى ..مقلتليش ليه طيب"
مازن"قلت اقول مرة واحدة ياامل"
ايناس"نكتب صيغة واحدة ونخلى ولاء تبعت ايميلات ونستنى الرد"
مازن"تمام كده... يالا بقى انتشروااااااا"
ايناس "امولة انا نازلة تعالى معايا"
مازن"رايحين فين"
ايناس"نعم مش هنا امل مش مراتك يبقى ملكش دعوة"
مازن"اطلعى انتى منها يا لمضة... مراتى غصب عنك فى كل حتة"
بعد 4 شهور
ايهاب وايناس قاعدين مع بعض فى كافيه
"فرح ايمن وشروق كان حلو اوى"
"بجد ياايناس عجبك فرحهم"
"اه طبعا"
"انا قلت مش هيعجبك ...يعنى مكنش زى فرح مازن وامل"
"اهم حاجة الفرحة مش الفرح"
"بذمتك نفسك متفتحش للجواز... مفاضلش غيرنا"
"وهو انا رافضة ياايهاب"
"انا عندى حل يارب توافقى عليه"
"ايه"
"نتجوز مع بابا وماما... بصى ياايناس انا مرتبى مش هقدر ادفع منه ايجار شقة وافتح بيت كمان... انا مش زى ايمن"
ايناس وهى مترددة
"نتجوز معاهم ؟؟"
"اه... انتى عارفة ان ماما وبابا بيحبوكى وهما طيبين اوى والله"
"انا عارفة ياايهاب انا مقلتش حاجة"
"يعنى موافقة"
"مش عارفة"
"ماهو انا العقبة اللى قدامى الشقة... ولا انتى مش هتستحملينى لحد ما ظروفى تتحسن"
"الكلام ده بيضايقنى انا لو مش مستحملة ظروفك مكنتش اتمسكت بيك من الاول"
"انا مش هلح عليكى كتير بس انا بحبك ونفسى يجمعنا بيت واحد"
"انا عارفة ياايهاب ومتأكدة انك بتحبنى"
"اوعدك لو وافقتى ان محدش هيزعلك ولو بكلمة وطول ماانا عايش محدش يقدر يدوسلك على طَرف"
"ماشى ياايهاب بس لحد امتى"
"لحد بابا ما يطلع معاش ويدينى فلوس اجيب بيها شقة "
"طيب... هتكلم مع بابا وماما وربنا يسهل"
"ممكن يرفضوا؟؟"
"ميتهيأليش لانهم عارفين انا متمسكة بيك قد ايه"
"يعنى اتكلم مع بابا وماما ونبتدى نجهز الاوضة"
"ماشى ياايهاب... يالا تعالى اوصلك علشان اروح لامل"
"تروحى لها ليه"
"مجتش بقالها يومين تعبانة وانا هزورها"
راحت ايناس عند امل... فتحت لها مامة امل
"اهلا ياايناس .. تعالى"
"ازيك ياطنط... مالها امل"
"انا عارفة من امبارح الصبح تعبانة ...ماهى مش عايزة تريح نفسها ابدا طول اليوم شغل وراحت فرح ايمن بفستان خفيف تلاقيها اخدت برد"
"ههههه فستان خفيف ياطنط ... ماهو كان بكُم "
"ياختى فى واحدة فى الشتا تنزل بفستان كده من غير حاجة تقيلة"
وصلوا لاوضة امل
"امولة حبيبتى الف سلامة عليكى... صحتك مش جاية ع الافراح"
امل بعد ما عطست
"برد جامد يا ايناس مخلينى مش قادرة اقوم"
"الف سلامة... مازن فين"
"مصمم يجيب دكتور قلتله هاخد اى حاجة انما هو صمم"
"لازم دكتور يابنتى بدل انتى نايمة كده فى السرير خالص"
صوت الباب... وراحت الام فتحت الباب ورجعت مع مازن والدكتور
بعد الكشف... بدأ الدكتور يكتب الروشتة
مازن"مالها يادكتور"
الدكتور"متقلقش شوية برد بس شديد شوية... بتاخدى ادوية معينة"
امل"لا"
الدكتور"طيب انا كتبت حاجات متأثرش على الحمل"
ردوا كلهم باستغراب
"حمل!!!!!!!!!!!!!!"
الدكتور"ايه ياجماعة... مش هى المدام برضه؟؟"
كان بيسأل مازن
مازن"ايوه يادكتور المدام... بس اتفاجئنا"
الدكتور"اتفاجئتوا... دى فى التالت تقريبا"
مازن"عملتيها من ورايا"
الدكتور"فى ايه ياجماعة"
مازن"بهزر معاها يادكتور"
خرج الدكتور وهو عايز يقول ايه العيلة المجانين دى
وكان مازن بيوصله
ايناس راحت جنبها وباستها
"مبروك يا ماما يا صغنونة"
الام"مبروك ياامل ربنا يكملك على خير... هروح اسخنلك كوباية لبن"
خرجت الام من الاوضة... ومازن كان وصل الدكتور ورجع
راح جنبها وقعد جنبها على السرير... وباسها من خدها
"مبروك يا ام العيال"
امل"الله يبارك فيك ياحبيبى"
ايناس"احم احم...نحن هنا"
مازن"شكلك وحش اوى كده والله وانتى عزولة كده"
ايناس"ماشى ياسى مازن... مش هقولك بقى انى مش هبقى عزولة واتفقنا انا وايهاب اننا هنتجوز قريب"
امل"بجد...مبروك يا ايناس الف مبروك"
ايناس"الله يبارك فيكى .. متقوليش لمازن بقى"
مازن"مبروك ياام لسان طويل"
ايناس"الله يبارك فيك... انت خضيت الدكتور ليه"
مازن"ههههههه انا عارف...انا لقيته اتخض لوحده قلت اشتغله"
ايناس"مجرم الواد ده"
جت مامة امل... ومعاها كوباية لبن
"خدى اشربى اللبن ده وهعملك اكل يومين وانت يامازن ابقى سخن الاكل وانتى متقوميش من السرير"
مازن"وانتى هتسيبينا يا ماما... انتى هتقعدى معانا مش هتنزلى"
امل"اه والنبى ياماما خليكى معايا"
الام"ماهو مازن معاكى اهو"
مازن"لالا مازن نازل وايناس اللى قاعدة دى هتقوم تيجى معايا انا مش هينفع اشيل الشغل كله لوحدى امل هنا وايمن فى اجازة جواز... والفترة اللى جاية دى عندنا شغل كتير"
الام"ومراتك مش اهم"
مازن"والشغل ياماما مهم برضه"
امل"خليكى معايا ياماما علشان مازن يشوف شغله"
الام"امرى لله... حاضر"
مازن"يالا ياايناس... حبيبتى مش عايزة حاجة اجيبهالك وانا جاى"
امل"ربنا يخليك ليا "

الحلقة ( 31 ) اضغط هنا 


هناك تعليقان (2):

  1. غير معرف4/25/2012 3:38 م

    القصه بجد بجد روووووووووووووعه
    ما شاء الله جميله جدا ومش عارفه اديها حقها والله
    كمل مستنيه باقى القصه
    ربنا يوفقك

    ردحذف
  2. ان شاء الله والاروع مرور حضرتك انتضرينا النهاردة واحداث اكتر اثاره ومتعه ف الحلقه 31 الساعة 12.5

    ردحذف

علقو رايكم يهمنا وقول رايك وبكل صراحة